Audi Q7
Audi Q7: Mohutný točivý moment ho dostal na vrchol
Středa 6.6. 2007, 09:00
Ještě nedávno byl Mercedes na výsluní. Jeho ML 420 CDI se chlubilo titulem nejrychleji akcelerujícího luxusního SUV, což dokládal čas 6,5 sekundy potřebný ke zrychlení na stovku. Přepište dějiny, poněvadž přišla odpověď od Audi. Rychlejší o desetinu vteřiny.
Dosud Audi nabízelo Q7 se třemi motory, dvěma šestiválci (naftovým a benzínovým) a benzínovým vidlicovým osmiválcem o objemu 4,2 litru. Kvarteto nyní doplňuje špičkový turbodiesel, který si do velkého SUV našel cestu z neméně luxusní A8. Audi Q7 je s ním dražší o 170 tisíc korun, a přesto dává daleko víc smyslu. Samozřejmě tím hlavním, o čem bude řeč, je točivý moment.
Jinak to ani nejde. Zatímco dosud nejhbitější Q7 4,2 FSI se dokáže z nuly na stovku dostat za 7,4 vteřiny, dvakrát přeplňovaný naftový osmiválec to zvládá s dvouapůltunovým autem o sekundu rychleji. Už v tisíci otáčkách produkuje motor neuvěřitelných 400 newtonmetrů a ještě ve čtyřech tisících, kdy je křivka na sestupu, se drží nad pěti sty. Mezitím si mezi 1800 a 2500 ot./min. užije vrcholu v podobě drtivých 760 Nm. I na tak těžké auto jsou to dostačující hodnoty. Vlastně více než dostačující. Osmiválec dodává skrze převodovku tolik točivého momentu, že musí být elektronicky omezen prostřednictvím převodovky, aby se nepoškozovalo hnací ústrojí.
Úžasné však teprve je, když se čísla přemění na zážitek z jízdy. Q7 se po sešlápnutí plynu odlepuje z místa s nevídanou lehkostí a plynule nabírá rychlost až k maximu na 236 km/h. Alespoň je jasné, proč mezinárodní prezentace probíhala na okraji Mnichova. Motor je přitom dokonale kultivovaný a do kabiny proniká pouze tlumený aerodynamický zvuk spolu s hlukem od kol.
Během prezentace jsme vyzkoušeli tři rozměry pneumatik od skromných devatenáctek po masivní jednadvacítky pro verzi S line. Na dálnici byl rozdíl nepatrný, na ojedinělých nerovnostech na německých okreskách však nepohodlí pocítíte víc, než je vám milé. Na okresky se ale tahle Q7 stejně nijak zvláště nehodí. Jednak jeho motor váží přes dva a půl metráku, které leží na přední nápravě, a jednak tak dokonale jako tohle auto levý pruh dálnice nevyčistí ani policejní eskorta.
V rychlosti
* Cena od 2 098 700 Kč
* V prodeji nyní
První dojem * * * *
Velké Audi dostalo skvělý motor a konečně nepůsobí jako driftující kontinent.
Líbí se nám
* Brutální točivý moment
* Ovladatelnost ve vysokých rychlostech
* Kvalitní materiály v interiéru, odhlučnění
* Skvělá audioaparatura
Nemůžeme vystát
* Méně pohodlný podvozek
* Nezáživné řízení
Fakta
Audi Q7 4.2 TDI Quattro
* Cena 2 098 700 Kč
* Nejvyšší rychlost 236 km/h
* 0-100 km/h 6,4 s
* Spotřeba 11,1 l/100 km
* Emise CO2 294 g/km
* Hmotnost 2420 kg
* Motor V8, 4134 cm3, turbodiesel
* Výkon 326 koní v 3750 ot./min.
* Toč. moment 760 Nm při 1800 ot.
* Převodovka 6stupňová automatická