Jdi na obsah Jdi na menu
 


BMV M6

14. 6. 2007

BMW: Manuální převodovky pro M5 a M6!

Časy se mění, američtí zákazníci pravděpodobně donutí autmobilku BMW k činu, který rozhodně uvítá i evropská klientela.

Tovární divize M automobilky BMW pravděpodobně změní strategii prodeje svých špičkových modelů M5 a M6. Ty byly dosud nabízeny výhradně s automatizovanou převodovkou SMG, ovšem dealeři na americkém trhu, kde se prodá celosvětově nejvíce BMW s emkovým štítkem na zádi, tlačí automobilku k vývoji klasické manuální převodovky pro modely M5 a M6.

Podle prodejců totiž BMW přichází o část koupěchtivých zákazníků právě tím, že se v nabídce objevují tyto špičkové modely pouze se řazením s polomauální převodovkou. Podle jejich slov si zákazníci kupují modely M právě proto, aby se odlišili a využili zábavnosti a schopností skutečného sportovního auta. Absence spojkového pedálu u převodovky SMG jim tuto možnost částečně ubírá, takže se raději dívají po konkurenci.

Špičkové sedmistupňové SMG ale nikdy nebylo plánováno pro kombinaci s běžnou manuální „H“ kulisou, M5 a M6 s ručně řazenou převodovkou tak dostanou dnes běžnější šestistupňové ústrojí s mírně kratšími převody, které ovšem nijak nezmění dynamičnost vozu. Jeho desetiválcový pětilitr s výkonem 500 koní stále zaručí dosažení stokilometrové rychlosti za 4,8s a elektronicky omezené maximum u 250 km/h.

Společnost BMW představuje nejsportovnější verzi luxusního BMW řady 6 Coupé ve čtyřsedadlovém provedení

Výkon motoru 373 kW, nejvyšší hodnota točivého momentu 520 Nm.

Spojení velkého kupé značky BMW a zkratky M6 dělá z tohoto vozu jeden z nejnádhernějších automobilů na světě. Zároveň jde o nejsofistikovanější a nejvýkonnější vůz řady 6 v historii - díky motoru s objemem pět litrů, deseti válcům, výkonu 507 koní (373 kW), točivému momentu 520 Nm a otáčkám motoru, které přesahují hranici 8000. BMW M6 se řadí mezi supersportovní vozy, zásluhu na tom má i excelentní, plně sportovní podvozek. Ale na rozdíl od většiny obvyklých dvoumístných konkurenčních vozů, nabídne novinka místo a pohodlí vozu typu 2+2 a navíc i luxusní výbavu typickou pro vozy BMW vyšší třídy.

BMW M6 má stejnou pohonnou jednotku jako BMW M5, které patří k nejlepším sportovním limuzínám. Nyní je na řadě BMW M6, aby posunulo výše laťku ve třídě výkonných 2+2místných luxusních sportovních vozů. Inženýři se přitom nespolehli jen na obrovský výkon motoru, ale zaměřili se i na snížení hmotnosti karosérie, a tím i zrychlované hmoty. Výsledkem je vůz, který si výborně povede nejen na závodních tratích, ale i na všech běžných silnicích. Stejně jako u ostatních modelů řady M platí i pro nové BMW M6, že elegance původního modelů zůstává a od civilní verze se liší jen v detailech. Zákazníkům se s BMW M6 dostává vůz zcela nové dimenze z pohledu sportovního charakteru automobilu. Především díky vysokému výkonu spojeného se sedmistupňovou převodovkou SMG, vynikajícímu podvozku, elegantní a inovativní lehké karosérii a rozsáhlé luxusní výbavě.

Motor V10 s otáčkami jako závodní vůz. U značky BMW platí motor V10 za technicky nejnáročnější a nejvýkonnější s mimořádnou akcelerací a s jízdní dynamikou. Souvisí to s hmotností vozu a se skutečně přenášenou silou na poháněná kola, kterou ovlivňuje točivý moment motoru a převodové poměry. Koncept vysokootáčkového motoru může fungovat jen díky optimální převodovce, která se stará o přenos obrovské síly za každé situace.

Nejlepší volba: Vysoké otáčky. Kompaktní vysokootáčkový motor představuje nejlepší cestu pro dosažení maximálního výkonu motoru. Se svými 8250 otáčkami za minutu se desetiválec dostává tam, kam dříve mířily jen sportovní vozy. Důsledkem je překročení magické hranice 100 koní na litr zdvihového objemu. Specifický výkon tak dosahuje úrovně známé z motoristického sportu. Obě řady po pěti válcích motoru V10 svírají kvůli hmotovému vyvážení spojeného s optimalizací vibrací klikového ústrojí úhel 90 stupňů. Vzhledem k velkému zatížení vysokým výkonem, otáčkami a vibracemi, byla využita pro klikovou skříň technologie se základovou deskou. Extrémně pevná kliková hřídel je 6krát uložena. Variabilní časování ventilů - Dvojitý VANOS zaručuje optimální časování otevření ventilů ve všech provozních režimech. V praxi to přináší více výkonu, lepší průběh točivého momentu, optimální odezvu, nižší spotřebu a emise s nižším obsahem škodlivin. Každý válec disponuje stejně jako u závodních vozů vlastní škrtící klapkou, která je řízená plně elektronicky. Dvojitý výfukový systém z ušlechtilé oceli.Výfukový systém z bezešvé ušlechtilé oceli je veden dvěma trubkami až k tlumiči, aby se následně pro vozy BMW M typicky rozdělil do čtyř samostatných koncovek. Emise splňují evropskou normu Euro 4 i americkou LEV-2. M6 se od M5 liší ještě jadrnějším a sportovnějším zvukem.

Za výbornými výkony a nízkými emisemi stojí i řídicí jednotka motoru. Její procesory jsou nejvýkonnější, jaké se dnes vůbec v automobilech využívají. Jsou na ně totiž kladeny vysoké požadavky – kvůli vysokým otáčkám a množství řídících a regulačních úkolů. Řídicí jednotka má i svůj zlatý hřeb – je jím technologie měření ionizačního proudu sloužící k určení klepání motoru, výpadkům zapalování a spalování. Je schopna rozpoznat přes zapalovací svíčku v každém válci eventuální klepání motoru, hlídá správné zapalování a rozpozná výpadky, přiblíží se teoretickým hranicím, a pomáhá dosahovat optimálního výkonu. Zapalovací svíčka společně se zapalovací cívkou funguje zároveň jako regulátor zapalování a jako senzor sledující proces spalování. Za přenosem výkonu motoru M na silnici stojí sedmistupňová SMG převodovka. Realizace konceptu s vysokootáčkovým motorem je možná jen tehdy, když je motor sladěn s odpovídající převodovkou. Jen v takovém případě dokáže motor přenést točivý moment na silnici.

Sedmistupňová převodovka SMG je správným řešením pro přenesení síly motoru V10 ideálně k zadním kolům. BMW M nabízí sekvenční převodovku se sedmi stupni a funkcí Driverlogic. Ještě lépe než převodovka se šesti stupni umožňuje ruční řazení s velmi krátkými řadícími časy stejně jako komfortní jízdu při zařazené automatice. Také při automatickém provozu jsou nepatrné změny otáček a momentů zaručeny díky jednomu stupni navíc. Řazení řidič provádí buď řadicí pákou, nebo páčkami na volantu. Ve srovnání s dřívějšími převodovkami SMG je řazení urychleno o 20 %. Změna převodů probíhá naprosto plynule, je těžko vnímatelné.

Driverlogic: Řidič určuje, jak bude SMG volit stupně. Celkem 11 různých způsobů řazení nabízí funkce Driverlogic převodovky SMG. Řidič tak má na vybranou - charakteristiku řazení může nastavit tak, aby odpovídala jeho jízdnímu stylu. Šest z těchto jízdních programů lze navolit sekvenční ručně řazenou funkcí S-Mode. Sahá od vyvážené dynamiky po velmi sportovní jízdu. Při zvolené funkci S-Mode řadí řidič vždy jen ručně. Zato když je volič v poloze Launch Control, přebírá řazení SMG Driverlogic a řadí optimálně těsně před dosažením maximálních otáček a s optimálně řízeným prokluzem až do chvíle, než BMW M6 dosáhne nejvyšší rychlosti. Při automatizovaném řazení (D-Mode) řadí převodovka sama mezi sedmi stupni a to v závislosti na zvoleném jízdním režimu, jízdní situaci, rychlosti a poloze plynového pedálu.

SMG zvyšuje bezpečnost a jízdní pohodlí. Sedmistupňová převodovka SMG nepodporuje řidiče jen při jízdě srovnatelné se závoděním. Nabízí také hodně bezpečí. Při kritických situacích, například při podřazení na zledovatělé silnici, rozpojí bleskurychle spojku, aby se auto při vysoké rychlosti nedostalo do smyku. Další speciální funkce spočívá v rozpoznání jízdy v kopci, kdy ať už jde o jízdu do nebo z kopce posune časy řazení. Při jízdě do kopce se tak vyhne neustálému přeřazování. A při jízdě z kopce déle udrží zařazený nižší stupeň, aby se lépe využila brzdná síla motoru. A v neposlední řadě zvyšuje SMG akustické kouzlo motoru V10. Při podřazení do vysokých otáček elektronika vyvolá odezvu v krátkém a řízném meziplynu.

Maximální jízdní zážitek. Souhra motoru V10 a sedmistupňové převodovky SMG zaručuje řidiči BMW M6 Coupé maximální jízdní zážitek – sprint z nuly na 100 km/h se odehraje během 4,6 vteřin, na číslovku 200 km/h ukáže ručička rychloměru za 14 vteřin. Neustále zrychlování utne při rychlosti 250 km/h až elektronika. Tachometr dává tušit, kam by se až rychlost vyšplhala nebýt omezovače. Jeho škála končí na údaji 330 km/h.

Nordschleife na Nürburgringu za 8 minut. Nejlepším měřítkem pro jízdní dynamiku představuje tak zvaná Nordschleife, která je částí legendárního okruhu Nürburgring. Na nejnáročnějším závodišti světa lze snadno oddělit po stránce jízdní dynamiky zrno od plev. Nikde jinde není možné vyzkoušet na vlastní kůži souhru jednotlivých komponentů vozu v hraničních situacích. BMW M6 projede okruh Nordschleife za osm minut, čímž se řadí mezi nejsportovnější vozy vůbec.

Podvozek BMW řady 6. Dosažené časy ukazují, jak extrémně sportovně lze s M6 jezdit. Už tak vynikající podvozek BMW řady 6 a jeho moderní asistenční systémy byly upraveny pro potřeby M6. Od podvozku BMW M5 se M6 liší v kratším rozvoru a ještě nižším těžišti, což zvyšuje agilnost.

Variabilní uzávěrka diferenciálu M. Uzávěrka diferenciálu M, která je variabilní v závislosti na otáčkách kol, propůjčuje vozu vysokou jízdní stabilitu a optimální trakci především při výjezdu ze zatáček. Při kritických jízdních situacích, například když se poháněná kola dostanou do situace, kdy každé zaznamenává zcela jiné tření, dodává uzávěrka odpovídající dostatek trakce k oběma kolům. Další výhoda přichází v situacích, při nichž roste rozdíl v otáčkách mezi poháněnými koly. Uzávěrka rychle zasáhne a přenese potřebný výkon k oběma kolům.

DSC se dvěma volitelnými programy jízdní dynamiky. BMW M6 dostává systém DSC (Dynamic Stability Control) nové generace. První stupeň DSC je zaměřený na maximální bezpečí, zato M Dynamic Mode je stejně jako u M5 určen sportovně založeným řidičům. Systém DSC se vypíná tlačítkem vedle voliče převodovky SMG.

EDC: od tvrdého sportovního svezení až po komfort. Elektronické řízení tlumičů EDC v BMW M6 umožňuje řidiči volbu mezi programy Komfort, Normal a Sport. Charakteristika podvozku se podle zvoleného programu mění od sportovně tvrdého odpružení až po komfortní nastavení. EDC se obsluhuje přes ovladač Mdrive na volantu nebo tlačítkem vedle voliče převodovky SMG.

Tlačítko Power mění volbu motorové charakteristiky.Je mnoho situací, při nichž řidič M6 nepotřebuje všechen výkon, který tento vůz skýtá. Například při jízdě ve městě. Po nastartování má řidič automaticky k dispozici komfortní výkonový program P400, tedy výkon 400 koní. Po stisknutí tlačítka Power vedle voliče převodovky SMG se však výkon desetiválce zvýší na maximum. Odezva je mnohem spontánnější a program P500 nabízí nekompromisní sportovní zážitek.

Vysoce výkonné brzdy jako v motoristickém sportu. Nejen enormním výkonem vládne M6. Patří k němu i obrovsky dimenzované vysoce výkonné brzdy s vrtanými a lehkými kotouči. Dvoupístové brzdové třmeny z hliníku zaručují extra krátké brzdné dráhy. Z rychlosti 100 km/ se BMW M6 zastaví po 36 metrech, z rychlosti 200 km/h po 140 metrech.

Rychlý atlet s krásným tělem. Už i BMW řady 6 uchvacuje svou krásou, BMW M6 rozvíjí tento dojem dalšími detaily. Ty podtrhují charakter výkonného a sportovního vozu, který působí zároveň nevtíravě a decentně. Nejpůsobivější částí je přední spoiler. Jako vždy u vozů řady M, i tady je na prvním místě funkčnost. Motor V10 potřebuje dvojnásobek chladícího vzduchu ve srovnání s motorem V8 v BMW 645Ci. Velké nasávací otvory vlevo a vpravo pod předním nárazníkem dovolují motoru M6 nasát více vzduchu k motoru a zároveň vedou vzduch k brzdám. Tvary otvorů zároveň podtrhují sportovní charakter novinky.

Lehké materiály a design vytvářejí perfektní harmonii.Také z aerodynamických důvodů výrazný práh pode dveřmi zvýrazňuje dynamiku sportovního kupé. Opticky protahuje Coupé do délky a BMW M6 působí na silnici ještě plošším dojmem. Devatenáctipalcová hliníková kovaná kola, vyvinutá speciálně pro M6, s pěti dvojitými otvory jsou extrémně lehká a dávají průhled na velké brzdové kotouče. Oproti srovnatelným kolům jsou o 1,8 kg lehčí. Modelové označení M na předních blatnících prozrazuje sounáležitost s rodinnou špičkových sportovních vozů M. Jako u ostatních modelů této sportovní řady, mají i vozy M6 zpětná zrcátka s vlastním sportovním designem. Zadní spoiler s charakteristickými otvory difuzéru splňuje v první řadě aerodynamické nároky. Ve druhé řadě útočí na oči pozorovatele. Díky svému tvarování zlepšuje proudění vzduchu pod vozem a snižuje vztlak. Čtyři koncovky dvoutrubkového výfukového systému, které ohraničují otvory difuzéru, patří k poznávacím znakům automobilů M.

Karbonová střecha poprvé v sériové výrobě. Střecha z karbonu se poprvé objevila u vozu BMW M3 CSL. Po této malé sérii zavádí BMW M GmbH karbonovou střechu i u vozu M6 Coupé. Inteligentní odlehčená stavba tak dostává novou dimenzi. Z motoristického sportu pocházející uhlíková vlákna znamenají ve srovnání s hliníkem a samozřejmě i s ocelí úsporu hmotnosti při nezměněné stabilitě a bezpečnosti při nárazu. Redukovaná hmota snižuje těžiště a neúčastní se zrychlování ani brždění.

Interiér BMW M6 se představuje ve srovnání se základním modelem s ještě hodnotnějšími koženými materiály Merino ve třech různých barevných provedeních. Za příplatek se nabízí i plně kožené vybavení, které splní i to nejposlednější přání.

Sportovní vůz pro každý den. Obrovské výkony a sportovní až závodní ambice BMW M6 neubírají vozu na prostoru ani na aktivní či pasivní bezpečnosti. Jízdní pohodlí není ve srovnání s běžným provedením horší. Z pohledu spotřeby a vztahu k životnímu prostředí může jít M6 stejně jako další vozy BMW