Cadillac Escalade
Cadillac Escalade: Motoristická lahůdka a ekologická hrozba
Konečně interiér, který se může postavit vedle nejluxusnějších německých matadorů.
Středa 2.5. 2007, 14:00
Zbožňujete úsporné turbodiesely? Míváte problémy s parkováním? Jste neradi středem pozornosti? Pokud jste alespoň na dvě otázky odpověděli ano, ihned přestaňte číst. Autor článku neručí za vaši případnou srdeční slabost.
Dostaly se mi totiž do ruky klíčky od nového Cadillaku Escalade… Hodil jsem si kolem krku půlkilový zlatý řetěz, na nohy natáhl sněhově bílé konverzy a obličej si natřel rychloopalovacím krémem. „Hej brou, vosap men?“ Prosvištěl jsem si pár základních frází slangu, kterým mluví černí bratři za velkou louží (spolu s herci a sportovci hlavní cílová skupina), a rozložil jsem se za volantem. Předtím jsem si ještě musel poradit s poměrně vysokým nastupováním, ale trochu prostných na ručním madle stálo za to. Konečně interiér, který se může postavit vedle nejluxusnějších německých matadorů.
Pro vaši představu… Vezměte si kabinu plně našlapaného
S-Klasse, postavte ji na vysoký podvozek a roztáhněte ji do délky, do výšky a hodně, hodně do šířky. Mluvit na cestující tam někam dozadu je nejúčinnější přes megafon a na středovou loketní opěrku se pohodlně vejde rozložená deska na scrabble včetně poznámkového bloku. A výbava? Pokud Escalade označím za typického zástupce luxusních SUV, tak pětadevadesát procent všech ostatních značek pasuji do pozice hodně chudého příbuzného. Superpohodlné kožené čalounění, exotické dřevo, příjemné plasty a naleštěný chrom. Kolem dokola všechno v elektrice, dévédéčka a audio systém, kam oko dohlédne. O duální klimatizaci, tempomatu, odvětrávaných sedadlech, obrovském střešním oknu a třetí řadě sedadel je téměř zbytečné se zmiňovat. V mém autě chyběla jen navigace, ale jak jsem se dozvěděl, tak typická hiphopová hvězda si cestu ze svého paláce 25+4+kino do oblíbeného klubu pamatuje, a tak „satnav“ není v základu, ale v příplatkové výbavě.
Z jedné věci jsem si ale sedl na zadek. Ne, nemyslím teď monstrózní osmnáctipalcové ráfky obuté do bridgestonů 265/65 R18 ani muskulaturní pětimetrovou karoserii s brutální chromovanou maskou. Mluvím o motoru. Osobně je mi jako cesta k výkonu nejbližší přeplňovaný japonský dvoulitr, ale když jsem klasickým klíčkem probudil k životu osmiválec s objemem
6,2 litru a výkonem 409 koní, způsobil jsem si tím neopakovatelným hlubokým bubláním okamžitou erekci. Motor táhl už od volnoběhu. Když jsem mu šlápl na krk, řval jako tyranosaurus (nikdy jsem ho neslyšel, ale tak nějak to určitě musí vypadat) a drtivý krouťák 595 Nm vystřelil více než dvaapůltunový kolos na stokilometrovou rychlost za neuvěřitelných 6,8 vteřiny. Pružné zrychlení bohužel neznám. Neměl jsem čas ho měřit, protože když mě na dálnici provokativně problikl chlapík v XC90 V8, prostě jsem mu musel ukázat, kdo je tady absolutním pánem mezi osmiválci.
Měl jsem pak ale plné ruce práce. Ne že bych měl potíže ukázat nenechavému provokatérovi zadní lampy, ale při rychlostech nad 150 km/h už auto nesedělo na silnici tak pevně a houpalo se v rytmu swingu od čáry k čáře. Podvozku prostě víc sednou klidné transkontinentální výpravy v mezích legálních rychlostí nebo poklidné zevlování městem. I když… Manévrovat v uličkách historické části centra, kam jsem se vyrazil předvádět, bylo stejně obtížné jako nacpat Věru Bílou do baletního trikotu. Bystrý čtenář, který nezapomněl ze školy na přímou úměrnost, už tuší, o čem bude řeč teď. Nadupaný osmiválec a těžká noha na plynu na straně jedné, odpovídající spotřeba na straně druhé. Tabulky sice mluvily o průměrných šestnácti litrech, moje Escalade měla ale míry 12,5 - 18,0 - 25 (když jsem byl opravdu hodný - když jsem začal zlobit - a když jsem si nebral servítky, kopal jsem do plynu jako hluchý do vrat a trvale nutil osmiválec k maximálním výkonům). Přesto jsem neměl problém s dojezdem - za rapidní snížení světových zásob ropy může nádrž s kapacitou devadesáti osmi litrů.
Na Escalade se dá dívat ze tří úhlů pohledu. Jako na ekologickou hrozbu, jako na výsledek kartelové dohody mezi automobilkou a rafinerskou společností nebo jako na jeden z nejameričtějších amerických snů, opravdovou motoristickou lahůdku a elegantní možnost, jak se za senzační dva miliony korun odlišit. Kéž by se letos zvedla tuzemská prodejnost z loňských deseti kusů alespoň na dvojnásobek… Bylo by se čím kochat.
Technické údaje
>> Cadillac Escalade
Motor: osmiválec, 6162 cm3
Výkon: 409 koní v 5700 ot./min.
Točivý moment: 565 Nm v 4300 ot./min.
Hmotnost: 2609 kg
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s
Maximální rychlost: 170 km/h
Průměrná spotřeba: 16,2 l/100 km
Cena: 2 029 700 Kč