Noví Opel Corsa
Opel Corsa:
Neděle 8.4. 2007, 08:00
Mohla se stát nejlepším autem od OPC. Není ale až příliš krotká?
Mezi ostrými hatchbacky panují jako všude stereotypy. GTI od Volkswagenu jsou uhlazená, fordy se znakem ST zase čistokrevné, sportovní renaulty hardcorové a opely OPC…
Inu, perverzní je asi nejslušnější slovo, které se pro ně dá použít.
Přinejmenším vizuálně poslední produkt divize OPC stereotypy nenaruší a nezklame žádného tunera. Svou drzou maskou, sedmnáctipalcovými litými koly, výrazným spoilerem, zadním difuzorem a trojúhelníkovou koncovkou výfuku umístěnou uprostřed Corsa OPC jednoznačně vzkazuje Cliu Sport, kdo má víc testosteronu.
A čísla na papíře nemluví jinak. Disponuje výkonem 192 koní, a tak se může zdát, že za Cliem pokulhává, jenže točivý moment 260 Nm dodávaný přeplňovanou šestnáctistovkou dělá z auta mezi ostrými hatchbacky do 600 tisíc korun ten nejostřejší. Na stovku mu to trvá jen 7,2 sekundy.
Při jízdě je však Corsa na hony vzdálená tomu, nač jsme byli u produktů Opel Performance Center zvyklí. Výkon přichází postupně a pedál plynu je dostatečně citlivý, aby se jím dal přísun jemně korigovat. Žádný náhlý příval newtonmetrů od nadrženého turbodmychadla, který učinil z Astry OPC tak neotesaný a frustrující stroj. Stáhněte si ale trochu okno a zaslechnete typické zavrčení turba Astry provázené občasným praskáním výfuku, jenom v jemnějším podání.
Po pravdě řečeno, nejvyšší točivý moment je k dispozici jen při funkci overboost, a to nejdéle po dobu patnácti sekund a jenom pro rychlostní stupně od dvojky nahoru. Jenže ani trvalých 230 Nm není málo, zejména jsou-li dostupné od 1980 do 5000 ot./min.
Skutečně šokující zážitky vás ale potkají až v první zatáčce. Za prvé, Corsa směřuje k apexu za minimálního točení volantem. OPC má elektrický posilovač s proměnným převodem řízení, díky čemuž auto na pokyny volantu v oblasti kolem středové polohy reaguje bleskurychle, v zatáčkách je progresivnější a kolem dorazu opět rychlé. Chvíli trvá, než se s ním sžijete, a působí podobně jako volant s plochou dolní částí nezvykle. A jakkoli je občas řízení lepivé, děsivý zvyk Astry OPC přenášet vliv točivého momentu na řízení nepocítíte nikdy.
Za druhé, Corsa má grip. Moře gripu. Testované auto mělo osmnáctky s pneumatikami širokými 225 milimetrů, které mu přinesly neomezenou přilnavost vždy kromě stavu nejhrubšího zacházení. Lidé od Opelu tvrdí, že standardní sedmnáctipalcová kola ideálně kombinují poměr kvality jízdy a dostupné trakce. I když nás jejich zkouška teprve čeká, o řečeném nepochybujeme. Během prezentace na hrbolatých silnicích totiž fungovaly působivě i zmíněné osmnáctky. Kdybychom se toutéž trasou projeli v Cooperu S, asi bychom se trvale mlátili hlavou o strop.
Zkuste auto poškádlit uprostřed zatáčky plynem a Corsa se na vaši výzvu chytí - zadní náprava se nadšeně vrhne na upravování úhlu zatáčení. Nutno ovšem podotknout, že výsledkem je spíš komediální hravost než precizní rovnováha. Vypínatelná elektronická kontrola stabilizace je v základu, a když je zapnutá, okamžitě řeší každou neukázněnost. Na rozdíl od svých druhů ze stáje OPC není Corsa syrovým strojem, ale kultivovaným zbožím. Opel tvrdí, že je prvním autem se známým logem, při jehož vývoji inženýři vycházeli od počátku ze základní architektury Corsy, a vyplatilo se to.
V kabině je situace podobná. Ano, volant a sedačky Recaro jsou odpovídajícím způsobem sportovní, nicméně rovněž skvěle pohodlné a nevyžadují od osazenstva shovívavost. Přidejte k tomu hodnoty Corsy, jako je prostornost, kvalita zpracování a pocit dospělého auta, a navzdory dosahované rychlosti vám bude OPC připadat jako velmi civilizovaný vůz. Je nekonečně praktičtější pro každodenní používání než Clio Sport anebo Mini. A se slušnou výbavou je také o poměrně dost peněz levnější než soupeři.
Je tu ještě jedna věc. Nechceme se dostat do situace, kdy budeme vypadat, jako že nám není nic dost dobré. Trochu se však obáváme, jestli to u OPC tentokrát maličko s kultivovaností nepřepískli. Třebaže Corsa nabízí přehršel gripu a značnou dávku talentu, chybí jí trocha uličnictví a spojení se silnicí. Vrcholný výkon přichází například v 5800 ot./min., takže vás nic nenutí držet ručičku otáčkoměru v červeném poli, jako se o to snažíte u Clia.
Většina lidí ráda vymění drama za výrazně pohodlnější cestování na dlouhé vzdálenosti, nám to ale nedá. Jakkoli je Corsa OPC skvělá a rozdíl mezi ní a Cliem Sport minimální, stále bychom dali přednost Renaultu.
Fakta
Opel Corsa OPC
* Cena 620 000 Kč (odhad)
* Nejvyšší rychlost 225 km/h
* 0-100 km/h 7,2 s
* Emise CO2 190 g/km
* Výkon 192 koní v 5850 ot./min.
* Toč. moment 230 Nm při 1980 ot. (overboost 260 Nm)
* Automat ne
* Spotřeba 7,9 l/100 km
* Délka 4040 mm
* Šířka 1713 mm
* Výška 1488 mm
* Rozvor 2511 mm
* Hmotnost 1203 kg
* Kufr 285-1050 litrů
* Motor řad. čtyřválec, 1598 cm3, turbo
* Umístění vpředu napříč
* Poháněná kola přední
* Litrový výkon 120 koní na litr
* Vrtání/zdvih 81,5 x 79,0 mm
* Převodovka 6stupňová manuální.
* Podvozek vpředu vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, stabilizátor
* Podvozek vzadu torzní tyč, vinuté pružiny, stabilizátor
* Brzdy vpředu chlazené kotoučové, 308 mm
* Brzdy vzadu kotoučové, 264 mm
* Kola 7,0J x 17 palců
* Pneumatiky 235/35 R17
V rychlosti
Vzhled * * *
Zvláštní vkus, ale pro zákazníky velmi atraktivní. Zezadu vypadá téměř dokonale.
Motor * * * *
Nedisponuje největším výkonem ani charizmatem, nechybí mu však ani rychlost, ani zvuk.
Jízdní vlastnosti * * * *
Bezpečné a zároveň hravé, možná trochu odtažité. Kvalita jízdy na Mallorce velmi dobrá.
Brzdy * * * *
Standardní jsou silné a progresivní. Za příplatek můžete mít rovněž větší kotouče.
Interiér * * * * 1/2
Prostorný, komfortní až lehce luxusní, ovšem s nezpochybnitelným charakterem hot hatche.
Výbava * * * *
ESP, přehrávač CD a klimatizace v základu.
Náklady * * * *
Levnější než hlavní konkurenti na trhu, průměrné náklady na benzín.
Praktičnost * * * * *
Na tuto třídu aut naprosto nedostižná. Působí velmi dospěle a je prostorné.
První dojem * * * *
Nejlepší dosud postavený Opel s logem OPC. Zábavný, rychlý a hodnotný. Jen by potřeboval trochu štiplavosti navíc.